دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های داشجویی تحقیق و مقاله

دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فایل های آموزشی و پژوهشی نقد و بررسی مظالب دانشگاهی پروژه های داشجویی تحقیق و مقاله

بهترین شیوه های تدریس معلمان در مدارس در عصر حاضر

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ب.ظ


مدیریت بانک فایل پژوهشی معلمان (https://moallemblog.com) با توجه به شرایط تدریس موثر در جامعه کنونی خاطر نشان کرد که اجرای دقیق تجربیات برتر تدریس، الگوی برتر تدریس و سناریو و الگوی تدریس مستلزم داشتن علم کافی و تجربه متعارف در این رابطه باشد. چرا که بدون داشتن علم و داشتن تجربه و یا استفاده از تجربیات مفید دیگران این امر ناممکن است. در مقاله حاضر قصد داریم به معرفی بهترین شیوه های اجرای تجربیات برتر تدریس، الگوی برتر تدریس و سناریو و الگوی تدریس بپردازیم.

1 - الگوی برتر تدریس سخنرانی

این روش سناریو و الگوی تدریس رایج‌ترین شیوه تدریس و تجربیات برتر تدریس به شمار می رود که در آن معلم به طور شفاهی به بیان مفاهیم و مطالب و توضیح و تشریح قسمت‌های مختلف درس اقدام کرده و دانش‌آموز نقش گیرنده پیام را ایفا می کند. این روش را می توان هم برای بیان منطقی و منظم موضوعی خاص و هم برای ارائه‌ی اطلاعات گوناگون به دانش آموزان به کار گرفت.

2 - الگوی برتر تدریس بازگویی

در این سناریو و الگوی تدریس، معلم دانش آموز را در آموختن قسمتی از محتوای کتاب چون تعاریف ، فرمولها ، اشعار، قواعد و اصطلاحات و ارائه آن در جلسه بعد یا هفته دیگر ، تشویق و ترغیب می‌نماید. به عبارت دیگر، نقش معلم در این تجربیات برتر تدریس شامل برنامه ریزی درس براساس توانایی های دانش آموزان و مشخص ساختن محتوای هرجلسه و ارائه ی راهنمایی‌های ضروری بوده و نقش دانش‌آموز، آموختن متن تعیین شده با توجه به توضیحات و راهنمایی‌های معلم و ارائه‌ی آن در وقت معین و به شیوه‌ای که نشخص گردیده است، می‌باشد.

3 - الگوی برتر تدریس پرسش و پاسخ

در این سناریو و الگوی تدریس معلم دانش‌آموزان را از طریق پرسش به اندیشه در خصوص مفهومی تازه یا بیان مطلبی خاص، ترغیب می‌کند تا با کوشش‌های ذهنی از معلوم به مجهول برسد. به سخن دیگر، هنگامی که معلم قصد دارد تجربیات برتر تدریس جدیدی را در کلاس درس مطرح سازد یا اینکه توجه دانش آموز را به موضوعی خاص جلب نماید، به طور مستقیم به بیان مطلب اقدام نمی‌کند بلکه با طرح یک سری سؤالات سنجیده و حساب شده‌، فعالیت ذهنی او را در مسیری قرار می‌دهد که وی شخصأ به کشف مفهوم مورد نظر توفیق یابد.

4 - الگوی برتر تدریس پروژه

در این سناریو و الگوی تدریس دانش آموز به انتخاب موضوعی جهت پژوهش که بر الهامات، ذوق و علایق او متکی است، می پردازد. تجربیات برتر تدریس ممکن است فردی یا گروهی باشد. در هر دو صورت باید با امکانات محل و موقعیت کلاس و خصوصیات دانش آموزان متناسب بوده و ارزش آموزشی و پژوهشی آن مسلم باشد.

5 - الگوی برتر تدریس نمایشی

در این سناریو و الگوی تدریس معلم برای فهماندن مطلبی به دانش آموزان از طریق تجربیات برتر تدریس از وسائل و اشیای گوناگون بهره می‌جوید . در روش نمایشی علاوه بر وسائل ساده از رسانه هایی مانند اسلاید ، تلویزیون ، چارت ، فیلم ، فیلم استریپ و دیگر وسائل آموزشی می توان استفاده کرد روش نمایشی ممکن است پیش از سخنرانی یا در ضمن آن و یا بعد از تدریس انجام پذیرد .

6 - الگوی برتر تدریس آزمایشی

در این سناریو و الگوی تدریس دانش آموزان با استفاده از وسائل و مواد خاص ، درباره مفهومی ویژه عملا به کسب تجربه می پردازند . چنین تجربیات برتر تدریس به طور انفرادی یا گروهی قابل اجرا بوده و معلم در فراهم ساختن وسائل و مقدمات آزمایش ، نقش راهنما را ایفا می‌کند.

7 - الگوی برتر تدریس گردش علمی

این سناریو و الگوی تدریس به دانش‌آموزان فرصت می دند که از طریق مشاهده اشیاء، پدیده‌ها و امور مختلف، تجربه علمی کسب کنند و قادر گردند مطالب و مفاهیمی را که در کلاس درس مورد بحث قرار می‌گیرند، بهتر درک نمایند.

8 - الگوی برتر تدریس مبتنی بر بحث

در سناریو و الگوی تدریس مبتی بر بحث معمولا معلم مسئله‌ای را مطرح می‌سازد که راه حل مشخصی نداشته و دانش‌آموز تشویق می شوند که راه حل‌های مختلفی را مورد توجه قرار دهند . کاربرد این تجربیات برتر تدریس، زمینه مناسبی برای تفکر، خلاقیت، و نوآوری را مورد توجه می‌سازد. روش بحثی در تدریس دروسی مانند جامعه شناسی و علوم بسیار مناسب می‌باشد.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۳
posstaq posstaq

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی